lørdag 21. februar 2009

Fødende kvinner, krigens menn.

Når en kvinne føder et barn, tenker man i dag at det er fint
og hyggelig. Det er i og for seg alvorlig nok, men det er på
en måte konsekvensen av å være kvinne. Ingen tenker
spesielt over at det en kvinne gjør når hun blir "smelt på
tjukka" er å risikere hele sin kropp og sitt liv for så å gi liv
til et annet menneske. Når en mann går ut i krig risikerer
han sitt liv for Fedrelandet, for Kongen og for Folket. Det
høres så stort ut når man sier det på den måten. Med
Kongen, Fedrelandet og Folket i ryggen, går jeg ut i denne
krigen. Kan en kvinnes graviditet sammenlignes?

I Redd Barna magasinet hevdes det at det er 300 ganger
farligere å føde i et fattig land, enn i et rikt land. 1500
kvinner dør hver dag på grunn av fødselskomplikasjoner.
I Nigeria dør en av syv kvinner under fødselen, dette er til
stor forskjell fra vestlige land der en av 47. 600 kvinner
dør. Jeg tror vi glemmer hva det faktisk innebærer når en
kvinne blir gravid. Når en kvinne blir voldtatt er det ikke
bare et brutalt overgrep, men hun kan også risikere å bli
gravid. Hvis en av syv kvinner dør under fødselen kan man,
satt på spissen, si at en voldtekt er så godt som en dødsdom.
Først blir man fysisk og psykisk torturert for senere, sakte
og sikkert kjenne din egen dødsdom vokse i magen.

Den vestlige fremstillingen av gravide kvinner er så
romantisert og nærmest latterliggjort i forhold til de
enorme påkjenningene og konsekvensene en graviditet
kan ha, at det skremmer meg. At noen kan være i mot
abort skremmer meg nesten enda mer. Ville du tvunget
noen ut i krig mot deres vilje? Det slår meg at mødre
gråter over sine sønner som må ut i krig, men når døtrene
blir gravide får de ikke slippe unna. En konsekvens av et
mannsdominert samfunn som aldri kan sette seg inn i en
gravid kvinnes tilstand? Kvinner i fattige land blir ofte
tvunget til å føde barn hele tiden, de gjør rett og slett ikke
annet enn å være gravide og føde. Flest mulige barn, så
man kan få flest mulige sønner. De risikerer sitt eget liv
helt fra første til siste barn. Får de fødemedaljer? Blir de
fremstilt som helter?

Personlig håper jeg at jeg aldri blir gravid, hvert fall ikke i
et fattig land. Her i vesten skal det ganske mye til før det er
snakk om liv eller død. Heldigvis. Likevel er det så vanvittig
skummelt. Det vokser noe inne i meg, som kan koste meg
livet mitt. Er det da verdt det?

1 kommentar: