torsdag 5. mai 2011

Kvinneskets feministmusikk 5: Le Tigre




















 "Deceptacon" av Le Tigre:

Who took the bomp?

Every day and night
Every day and night
I can see your disco, disco
Dick is sucking my heart out of my mind

I'm outta time
I'm outta fucking time
I'm a gasoline gut with a vaseline mind but
Wanna disco? Wanna see me disco?
Let me hear you depoliticize my rhyme

One, two, three, four
You got what you been asking for
You're so policy free and fantasy wheels
and everything you think and everything you feel is
Alright, alright, alright, alright, alright

I take you home now watch me get you hot
You're just a parrot when you're screaming and you're shouting
"More crackers please! More crackers please!"
You want what you want but you don't wanna be on your knees
Who does your, who does your hair?

Who took the Bomp from the Bompalompalomp?
Who took the Ram from the Ramalamading dong?
Who took the Bomp from the Bompalompalomp?
Who took the Ram from the Ramalamading dong?

How are you?
Fine, Thank you
How are you?
Fine, Thank you.

You bought a new van the first year of your band
You're cool and I hardly wanna say "not" because I'm so bored
that'd I'd be entertained even by a stupid floor
a linoleum floor, linoleum floor,
Your lyrics are dumb like a linoleum floor
I'll walk on it, I'll walk all over you
Walk on it, walk on it, walking one, two

Who?

Who took the Bomp from the Bompalompalomp?
Who took the Ram from the Ramalamading dong?
Who took the Bomp from the Bompalompalomp?
Who took the Ram from the Ramalamading dong?

See you later

torsdag 7. april 2011

Dragkinging: Bare en lek med kjønnsuttrykk?


Hun ser begeistret på sitt eget speilbildet. Poserer. Går et par skritt frem og tilbake, mens hun tester ut ulike bevegelser. Tar seg til skrittet og kjenner den lille bulken som buler ut. Stryker seg over det flate brystet og lugger seg selv i barten. En blanding av beundring og skrekkslagenhet slår innover henne: Jeg ligner jo virkelig på en mann!


Dragking - Et nytt fenomen?
Mange har hørt om dragqueens; mannlige artister som kler seg som stereotypiske kvinner. En dragking er som man kanskje forstår, det motsatte; en kvinnelig artist som kler seg som en stereotypisk mann. I motsetning til dragqueens som oftest opptrer solo eller to og to, opptrer dragkings oftest i grupper.

Begrepet dragking er relativt nytt og ble første gang tatt i bruk i 1972. Men i operaer og teatre fantes det allerede på 1700-tallet opptredner der kvinner kledde seg som menn. I dag blir dragkinging oftest regnet som en del av den lesbiske underholdningsscenen. Det vil likevel ikke si at alle dragkings er lesbiske.

Parodiering av stereotyper
Parodier av mannlige stereotyper som Elvis Presley og Michael Jackson eller boyband som Backstreet Boys og Take five er vanlig. Klesplagg som dress, skjorte og slips er mye brukt. Andre populære dragkingkarakterer er rockabilly-gutter med strå i munnen, hip-hop-gutter med hettegensere og sæggebukser og gutter i matrosdress.

Ikke bare parodi
Motivasjonen for å kle seg som en mann varierer fra person til person. For noen er dragkinging en del av et feministisk og politisk uttrykk, for andre er det kun en lek med kjønnsuttrykk. For noen oppleves dragkingkarakteren som en del av personligheten, for andre er den kun en maske de kler på seg som en del av et skuespill. Noen ønsker å provosere, andre gjør det for å utfordre seg selv som person.

Mange ønsker seg en ekstremt maskulin og hårete karakter første gangen de drager. Det kan være tryggere å starte i helt motsatt retning av seg selv og etter hvert finne en balanse mellom det feminine og det maskuline. For andre kan det føles befriende å forme en bestemt mannstype hun misliker (eller liker), ved å gi karakteren følelser og finne ulike sider ved han som man ellers ikke ser. Et eksempel på dette er performancekunstneren Kate Pendrys dragkingkarakter Johnny Johnson.

Et feministisk perspektiv
I motsetning til dragqueens som er mer eller mindre pure underholdning, har mange dragkings en tydelig feministisk agenda. Mange opplever at de blir sett og snakket til på en annen måte når de kler seg som menn. De møter ofte større respekt, får lettere tildelt autoritære roller uten å måtte "bevise" noe og større aksept for å uttrykke høy sexappetitt.

Mange opplever nye sider ved seg selv gjennom dragingen. I et forskningsprosjekt om dragkinging i Sverige, gjort av Anna Olovsdotter Lööv, fortalte en av informantene at hun oftere sa ja til å prøve nye ting når hun var i drag enn hun vanligvis ville gjort. Blant annet hadde hun jobbet som dørvakt på et utested i drag. Denne opplevelsen hadde vekket en autoritet i henne som hun aldri hadde kjent på før. En egenskap hun senere hentet frem igjen og etter hvert integrert som en del av hennes personlighet.

La deg inspirere!
Dragkinging kan med andre ord være ganske mye mer enn bare en lek med kjønnsuttrykk. Det er nettopp det som gjør det så spennende. I Norge er dessverre dragmiljøet veldig lite, men i Sverige har de organsierte dragworkshops ikke bare privat, men også på skoler rundt om i landet. I Oslo er den nå oppløste dragkinggruppa DaKings den mest kjente, nå bedre kjent som Konger For En Kveld og Noen Karer. En annen dragkinggruppe verdt å nevne er Radiorakels queer dragkinggruppe Bitch Boiz.

Har du lyst til å utfordre deg selv og kjønnsnormene i samfunnet? Lage show og moro? Begynn med dragkinging! 

Bilde: SJ og Johnny D fra Bitch Boiz

lørdag 2. april 2011

Kvinneskets feministmusikk 4: Cocorosie

"Lemonade"  av Cocorosie:

It was Cinco de Mayo
Pillow case on his head
No more breathing time
An ambulance sped
It sped round every corner
Calling out his name

Shot a rabbit from the back seat window
Sat and watched in the summer corn row
Ate icecream in a desert dream
Got love in father seeing you
Too hot inside to hot outside
Lazy days when you said just go for a ride
We'll sail on Spirit Lake,
Me, my pappy, and his lemonade

Tim and tina were my parents' names
They got engaged they were inflamed
Seduced by the lie of butterflies
How they shimmer, how they glimmer
Those butterflies

We seven kids, we almost died
Nearly put to death
But lightning strike
Instead there was hot pink
Flashes in the sky
We climb the rocks in snowing rain
In search of magic power

To heal our mother's pain

Shot a rabbit from the back seat window
Sat and watched in the summer corn row
Ate icecream in a desert dream
Got love in father seeing you
Too hot inside to hot outside
Lazy days when you said just go for a ride
We'll sail on Spirit Lake,
Me, my pappy, and his lemonade

Bilde: Fra musikkvideoen til Lemonade

fredag 1. april 2011

Om å bli redusert til onani.

"Nylund hevder at jeg snakket om å fullbyrde ekteskapet. Jeg snakket om samleiet. Homoseksuelle trenger intet ekteskap. Ekteskapet trenger ikke dem. Onani i enhver form er unødvendig å lovregulere. At Nylund er ekspert på dette feltet, tror jeg så gjerne. Det er alt hva homoseksuelle har å tilby."
- Nina Karin Monsen, Dagbladet 31.03.11

Kjære Nina Karin Monsen,

neste gang du uttaler deg om hva du tror og ikke tror homofil sex handler om, la meg lære deg noen generelle fakta om sex:

For det første er onani per definisjon stimulering av egne kjønnsorganer. Seksuelt samkvem på den andre siden betegner kjønnslig omgang og ulike former for nær fysisk seksuell intimitet mellom to eller flere mennesker. Fellestrekket for de forskjellige formene er at kjønnsorganene stimuleres av minimum en seksualpartner. Det finnes dessuten ulike grunner for å ha seksuelt samkvem, for eksempel å vise affeksjon, nytelse eller ønsket om å reprodusere seg.

Samleie er én måte å ha seksuelt samkvem på, uttrykket brukes (som du skriver) særlig om seksuelt samkvem mellom mennesker av forskjellig kjønn. Der partenes kjønnsorganer forenes ved at mannens erigerte penis føres inn i kvinnens vagina. Men betegneslen kan også brukes om andre former for samleie; for eksempel analt samleie, der en av partene blir penetrert i endetarmen med den andres penis. Andre former for analsex kan være penetrering med analplugg, dildo, fingre eller slikking av analåpning.

Andre former for seksuelt samkvem er oralsex. Oralsex eller munnsex er en fellesbetegnelse på alle former for seksuelt samkvem der minst en av partene bruker munnen for å stimulere den andres kjønnsorganer. Oralsex omfatter blant annet suging av mannens penis, slikking av kvinnens ytre kjønnsorgan og klitoris.

Ordet samleie betyr dessuten å dele leiet. Det vil si en seng eller et sted man ligger, med noen, men ordet har fått en underforstått meningen om seksuell aktivitet. Tidligere ble også formene sammenleie, besoving og beligging benyttet. Å ha samleie er med andre ord å sove i samme seng med noen.

Kjære Nina Karin Monsen,

hadde du tatt en liten titt i seksualundervisningsboka hadde du fort sett at onani faktisk ikke er det eneste jeg, som homofil, har å tilby verden. For jeg, som homofil, kan tilby seksuelt samkvem på langt flere måter enn du noen gang vil ha fantasi til å drømme om (spesielt hvis samleie - å sove sammen - er alt du har å tilby). Og om onani virkelig var mitt eneste bidrag til verden, ja, da er jeg faen meg glad jeg ikke er deg. For ikke i min villeste fantasi kan jeg forestille meg at du har opplevd de samme mind-blowing onani-orgasmene som jeg har, og det, har du all grunn til å misunne meg for!

torsdag 31. mars 2011

Kvinneskets feministmusikk 3: Skunk Anansie

"Hedonism" av Skunk Anansie:

I hope you're feeling happy now
I see you feel no pain at all it seems
I wonder what you're doin' now
I wonder if you think of me at all
do you still play the same moves now
or are those special moods for someone else
I hope you're feeling happy now

does laughter still discover you
I see through all the smiles that look so right
do you still have the same friends now
to smoke away your problems and your life
and how do you remember me
the one that made you laugh until you cried
I hope you're feeling happy now

just because you feel good
doesn't make you right, oh no
just because you feel good
still want you here tonight, want you

I wonder what you're doing now
I hope you're feeling happy now

Bilde: Skunk Anansie-konsert, Rockefeller 2011

mandag 28. mars 2011

Fat studies og fat activism!

På Humbolt Universität i Berlin har de et emne som heter "Fat studies". Tittelen i seg selv var nok til at jeg ble nysgjerrig og meldte meg opp til faget.

Fat studies ønsker å belyse den diskrimineringen tykke mennesker til en hver tid møter i samfunnet, ikke bare gjennom media, men også gjennom skolereformer, jobb og lovverk. Å være tykk (fat) er ofte knyttet til negative assosiasjoner som lat, usunn, syk, osv. Mens det å være tynn knyttes til aktiv, sunn og frisk. Selv om realiteten er at tynne mennesker i like stor grad som tykke, er late, spiser usunnt og sliter med sykdommer er det historien om den tykke og usunne som til stadighet brukes for å oppmuntre mennesker til å leve sunt. At tykke mennesker slik som tynne veldig ofte er aktive, sunne og friske er det ikke mange som vil høre på.

Første timen i fat studies leste vi et par artikler skrevet i forbindelse med et forslag om karaktersetting og obligatorisk gym, for alle barn i grunnskolen og på ungdomsskolen. I Norge har vi så lenge jeg kan huske hatt obligatorisk gym på skolen og aldri har jeg eller andre jeg kjenner, stilt spørsmålstegn ved denne praksisen. Gym er gøy, tenkte jeg. Klart vi må ha det i skolen! Alle synes selvfølgelig ikke at gym er gøy, men slik er det med alle fag. Alle synes noe er mer interessant enn annet, karakter må man ha uansett. I diskusjonen som fulgte skjønte jeg at det å sette karakter i gym handler om mye mer enn sportslig interesse.

Å ha karakter i gym handler ikke bare om å være smart eller ha et talent, det handler om kroppen din. Å gjøre en innsats i gym vil ikke nødvendigvis si at du får en god karakter på samme måten som i for eksempel matte eller historie. For å prestere godt i gym kan du ikke bare spørre naboen om en ekstra forklaring eller lese et kapittel to ganger, du må fysisk få det til selv. Karakter i gym handler med andre ord om karakter av kropp.

Når en lærer vurderer en elevs evner i matte er det hodet og det som kommer ned på papiret som vurderes. Når en lærer vurderer elevens evner i gym er det det eleven gjør med kroppen sin og de mulighetene/begrensningene kroppen gir eleven som vurderes. Det er med andre ord hvordan du ser ut og hvordan du beveger deg som blir bedømt. En praksis som kan få langt større konsekvenser enn vurderinger av en matteprøve. Å få tilrettelagt undervisning i gym på samme måten som man får når man har dysleksi eller ADHD, gis dessuten kun dersom du har en funksjonshemning (jeg har i hvert fall aldri hørt om noe annet).

Fat-aktivisme er derfor viktig. Spesielt i en tid hvor fedme er den store stygge ulven, mens anoreksi bare er en uheldig slankekur. Fat-aktivisme er en viktig motpol til de utallige slakekurene, slanke- og treningsprogrammene vi hele tiden eksponeres for. Fat-aktivister er også viktig for å avlive myter og stereotypiske oppfatninger om tykke mennesker. I det minste fikk de meg til å innse hvor lett det er å bli blendet av medias generaliserende skremselspropaganda og glemme at også store mennesker er forskjellige. Noen liker å danse og trene, andre liker best å se på tv. Noen er opptatt av kosthold, andre driter i det. Dessuten er noen kropper naturlig større enn andre kropper. Å skulle tvinge alle inn i én kroppsfigur er det som virkelig er usunt. Mangfold og variasjon er derimot viktig, også når det kommer til kroppsstørrelser og vekt!

...

I forbindelse med emnet var jeg også med på et foredrag hvor fat-aktivisten Charlotte Cooper snakket. Cooper er en av de mest kjente queer fat-aktivistene fra England, hun er leder i fat-aktivist gruppa The Chubsters og forfatteren av bloggen Obesity Timebomb. Debutboka Fat and Proud: The Politics of Size kom i 1998 og har ikke bare hatt stor betydning for fat-aktivister og diskusjon i media, men også blitt brukt som pensum på universitets nivå. Et veldig interessant foredrag, så er du interessert i å vite mer om Fat-aktivisme er både bloggen hennes et godt sted å starte!

Eventuelt kan du se dette youtube-klippet:

torsdag 10. mars 2011

Om avskaffelse av 8. mars - Kvinnedagen

I flere aviser 8. mars ble det ytret et forslag om å avskaffe Kvinnedagen. Kvinner og menn i Norge er i dag likestilt. Da er det ikke noe poeng i å markere 8. mars lenger.

For det første handler 8. mars om kvinners kamp for stemmerett. På lik linje med 17. mai, da vi markerer grunnloven og Norges uavhengighet fra Sverige, er 8. mars en minst like viktig markeringsdag da vi markerer at kvinner fikk stemmerett. Når vi masjerer i tog 8. mars hedrer vi de kvinnene og mennene som kjempet for at kvinner i dag kan stemme, studere, arbeide, har retten til selvbestemt abort, osv.

Hvis dette ikke er viktig å markere, hvis de som foreslår at 8. mars bør avskaffes ikke synes det er viktig å markere og minnes alle de som har kjempet for like rettigheter mellom kvinner og menn, da bør også 17. mai avskaffes. Hvorfor hedre alle de som kjempet for at Norge skulle bli et selvstendig land? Vi er jo et fritt land, hva er da poenget med å markere det i dag?